Zdrowie

Ile ruchu potrzebujesz?

Ruch dla zdrowia

Jakie korzyści przynosi regularna aktywność fizyczna? Na pewno
zwiększa wydolność układu sercowo-naczyniowego i wpływa
na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi, dzięki czemu zmniejsza
się ryzyko miażdżycy i zapadalność na chorobę niedokrwienną serca. Redukuje również o około 20-30% ryzyko udaru mózgu. Ruch poprawia funkcje poznawcze organizmu. Wpływa na polepszenie procesów logicznego myślenia, poprawę koncentracji uwagi oraz pamięć. Jest także jedną z najbardziej skutecznych metod leczenia nadwagi i otyłości. Aktywność fizyczna to niezbędny element zarządzania kaloriami, w którym energia przyjęta wraz jedzeniem jest zużywana przez organizm. Zapobiega rozwojowi cukrzycy typu 2, poprzez zwiększenie wrażliwości tkanek na działanie insuliny, co poprawia jej skuteczniejsze działanie. Regularne ćwiczenia ułatwiają wyrównanie glikemii, zwiększają zużycie glukozy przez pracujące mięśnie, a także mają istotny wpływ na zmniejszenie masy ciała.

Ruszać się, ale jak?

Wiemy już, jaki wpływ ma aktywność fizyczna na organizm, ale skąd mamy wiedzieć, jak, a przede wszystkim, ile się ruszać. Czy w tym przypadku „więcej znaczy lepiej”? Niekoniecznie! „Najkorzystniejszy wpływ na zdrowie ma aktywność fizyczna o umiarkowanej intensywności
i długości, w czasie której wydatkujemy co najmniej
1000 do 2000 kcal tygodniowo

Powinniśmy natomiast dążyć do osiągnięcia 5 godzin umiarkowanego wysiłku w tygodniu lub 2,5 godzin wysiłku intensywnego, aby osiągnąć dalsze korzyści zdrowotne. Warto wiedzieć, że zalecany czas uprawiania umiarkowanej aktywności fizycznej dziennie (30 minut) to wykonanie ok. 7000-10000 kroków na dobę.

Intensywnie czy spokojnie?

A co z intensywnością wysiłku? Jak twierdzą eksperci, powinniśmy dostosować ją do oczekiwań oraz stopnia wytrenowania w danym momencie. Wraz z poprawą wytrzymałości i wydolności należy zwiększać intensywność do maksymalnie
85% wartości tętna maksymalnego. Tętno maksymalne łatwo obliczyć
ze wzoru HRmax = 220 – wiek w latach.

Źródło: http://republikakobiet.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *